Voedselprijzen stijgen verder door dure energie

Nederlandse voedingsproducenten gaan last krijgen van de hoge energieprijzen. Veel bedrijven sloten eerder langlopende contracten af voor aardgas, maar die moeten ze nu vernieuwen, tegen hogere prijzen. Dat zullen ze proberen door te berekenen aan consumenten, aldus ABN Amro.

Voedselprijzen zijn de afgelopen jaren al met zo'n 25 procent gestegen, aldus Jelmer Schreurs, econoom bij ABN Amro, tegen RTL Z. Hij zegt dat de voedselprijzen in de supermarkt verder omhoog zullen gaan, doordat voedingsproducenten zullen proberen hun hogere energiekosten door te berekenen.

De prijzen worden mede bepaald door hoeveel aardgas producenten verbruiken. Zuivelbedrijven en groente- en fruitverwerkende bedrijven gebruiken relatief veel energie, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. 

Vooral voor kleinere bedrijven zal het lastiger zijn om hogere kosten door te berekenen, aldus de econoom. Supermarkten hebben weliswaar een sterke onderhandelingspositie, maar de grote voedingsproducenten hebben dat ook. 

Eerder publiceerde Rabobank dat door de duurdere energie de voedselprijzen met 7 procent zullen stijgen.

Laatste nieuws