Unilever zegt nog niets over banen na verkoop voedingsmiddelentak

Unilever kan nog niet aangeven of in Nederland banen zullen verdwijnen na de overname van de voedingsdivisie door de Amerikaanse branchegenoot McCormick. "Het is op dit moment nog te vroeg om concreet te zijn over eventuele veranderingen", aldus een woordvoerster van Unilever.

"De relevante overleg- en consultatieprocessen met onze ondernemingsraden en andere medezeggenschapsorganen zullen worden doorlopen voorafgaand aan de afronding van de transactie", aldus de woordvoerster.

Bij de voedingsmiddelendivisie van Unilever in Nederland werken ongeveer duizend mensen. De divisie is hier formeel gevestigd en heeft zijn hoofdkantoor in Rotterdam. Het gefuseerde bedrijf blijft McCormick heten en behoudt zijn wereldwijde hoofdkantoor in de Verenigde Staten.

Unilever bereikte dinsdag een akkoord over de overname van een groot deel van de divisie. Het gaat om een deal met een waarde van 44,8 miljard dollar (39 miljard euro).

De collega's van Unilever Foods zullen belangrijk zijn voor het succes van het gecombineerde bedrijf, en de grotere schaal van McCormick zal kansen creëren voor medewerkers in de gehele organisatie, aldus de woordvoerster.

"Dit is een transactie die gericht is op groei, en McCormick heeft duidelijk gemaakt dat het van plan is de technologische capaciteiten, R&D-centra (onderzoek en ontwikkeling) en productieactiviteiten van Unilever Foods te integreren in de McCormick-organisatie", aldus de woordvoerster.

CNV heeft vooralsnog geen grote zorgen over de fusiedeal, maar heeft nog wel veel vragen. "Want veel is op dit moment nog onduidelijk", aldus de vakbond. "Het is in ieder geval een geruststellend idee dat de voedseldivisie in Nederland behouden blijft en niet in losse stukjes wordt verkocht of in handen komt van een investeringsmaatschappij".

CNV vraagt zich wel af wat de deal betekent voor de werknemers in Rotterdam die nu voor meerdere Unileverdivisies werken. "Wat gebeurt er met hun functies? De precieze gevolgen voor de werkgelegenheid moeten we nog afwachten", aldus de vakbond.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws