Unilever voert winst op

Unilever heeft in het eerste jaar onder topman Fernando Fernandez een hogere winst geboekt. Unilever zette vaart achter een grote reorganisatie om kosten te besparen. Ook kondigde Unilever veel verkoopdeals aan om van minder goed presterende merken te verkopen.

De nettowinst kwam vorig jaar uit op 6,2 miljard euro, bijna 3 procent meer dan een jaar eerder. De omzet daalde met name door ongunstige wisselkoersen met bijna 4 procent tot 50,5 miljard euro. Na een correctie voor wisselkoersen en de verkoop van onderdelen, steeg de omzet 3,5 procent. Dat kwam door prijsstijgingen en de verkoop van meer producten. 

Fernandez volgde in maart de Nederlander Hein Schumacher op. In 2025 werden in totaal tien deals aangekondigd. Zo verkocht het bedrijf De Vegetarische Slager. Ook rondde Unilever de afsplitsing af van de ijsjesdivisie achter Magnum.

Fernandez mikt vooral op groei in India en de Verenigde Staten om de prestaties op te voeren. Hij wil dat die twee markten in de toekomst goed zijn voor ongeveer een derde van de verkopen. In India steeg de omzet 4 procent in 2025, waarbij de opbrengsten in India in het vierde kwartaal iets harder stegen, aldus het bedrijf. 

 

Bron: ANP

Laatste nieuws