Cosun maakt afspraken over vergroening met kabinet

Het kabinet heeft bindende afspraken gemaakt over verduurzaming met Cosun de producent van onder meer Aviko friet. Dat melden minister Sophie Hermans en staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer. De definitieve plannen zijn minder ambitieus dan in een intentieverklaring die eerder dit jaar werd getekend.

Van de oorspronkelijk gemelde afname van de uitstoot met 260 kiloton CO2 blijft in de definitieve plannen 167 kiloton over. De bijdrage van de overheid is maximaal 73 miljoen euro, waar eerder 105 miljoen euro klaarstond. Dat geld investeert Cosun onder meer in de overstap van zijn fabrieken van gas naar elektriciteit.

Met maatwerkafspraken probeert het kabinet de industrie te verleiden tot investeringen in verduurzaming. Dat moet helpen de uitstoot van broeikasgassen flink te verminderen. Aanvankelijk was deze aanpak vooral gericht op de allergrootste vervuilers, maar het lukte tot nu toe nauwelijks om met bedrijven tot bindende afspraken te komen.

Hermans besloot vorig jaar ook kleinere uitstoters, zoals Cosun, in aanmerking te laten komen voor verduurzamingsafspraken. Na zoutfabrikant Nobian is Cosun het tweede bedrijf waarmee een definitieve deal is gesloten. Die zorgt ervoor dat niet alleen de uitstoot van CO2 daalt, maar ook die van stikstofoxiden en ammoniak.

"Met deze investeringen zet Cosun een grote stap richting het toekomstbestendig maken van haar productielocaties", aldus Hermans. Ook Aartsen reageert tevreden. "Het is goed dat de overheid een ambitieus bedrijf als Cosun kan steunen om versneld te verduurzamen."

 

Bron: ANP

Laatste nieuws