Nederland verhandelt meer voedingsmiddelen

Nederland heeft in de eerste helft van dit jaar meer goederen verhandeld. De waarde van alle export lag 1,9 procent hoger vergeleken met de eerste zes maanden van 2024. De importwaarde groeide met 2 procent, aldus het CBS.

In januari, februari en maart lag de goederenhandel telkens hoger dan in dezelfde maanden een jaar eerder. In april en mei daalde de handel, maar in juni steeg die weer. De handel in voeding en levende dieren steeg het hardst. De invoer van voedingsmiddelen steeg met 19 procent en de uitvoer met 13 procent. Wel verhandelde Nederland opnieuw minder minerale brandstoffen.

De export naar de belangrijkste handelspartner van Nederland, Duitsland, is in de eerste jaarhelft gegroeid. Dit komt volgens het CBS vooral door de hogere waarde van in Nederland gemaakte voedingsmiddelen en fabricaten. Ook gingen meer chemische producten via Nederland naar Duitsland.

De export naar de Verenigde Staten steeg in het eerste halfjaar met bijna 11 procent, meldde het CBS vorige week. De VS voerden in het eerste kwartaal wereldwijd veel meer goederen in omdat bedrijven anticipeerden op aangekondigde importheffingen.

 

Bron: ANP

Laatste nieuws