Nederland verhandelt meer voedingsmiddelen
bron: FoodPro Network
Nederland heeft in de eerste helft van dit jaar meer goederen verhandeld. De waarde van alle export lag 1,9 procent hoger vergeleken met de eerste zes maanden van 2024. De importwaarde groeide met 2 procent, aldus het CBS.
In januari, februari en maart lag de goederenhandel telkens hoger dan in dezelfde maanden een jaar eerder. In april en mei daalde de handel, maar in juni steeg die weer. De handel in voeding en levende dieren steeg het hardst. De invoer van voedingsmiddelen steeg met 19 procent en de uitvoer met 13 procent. Wel verhandelde Nederland opnieuw minder minerale brandstoffen.
De export naar de belangrijkste handelspartner van Nederland, Duitsland, is in de eerste jaarhelft gegroeid. Dit komt volgens het CBS vooral door de hogere waarde van in Nederland gemaakte voedingsmiddelen en fabricaten. Ook gingen meer chemische producten via Nederland naar Duitsland.
De export naar de Verenigde Staten steeg in het eerste halfjaar met bijna 11 procent, meldde het CBS vorige week. De VS voerden in het eerste kwartaal wereldwijd veel meer goederen in omdat bedrijven anticipeerden op aangekondigde importheffingen.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
26 jun Royal A-ware gaat samenwerken met Edeka
-
26 jun Voedingsomzet van supermarkten komt voor circa 40% uit snacks
-
25 jun LFE kiest voor Aptean als partner voor de Business Central SaaS migratie
-
25 jun Schouten Europe neemt Bobeldijk Food Group over
-
25 jun Hoe ziet de voedingsindustrie eruit in Denemarken?
-
25 jun Magnum Ice Cream investeert in Britse ijsfabriek
-
25 jun 7 ingrediƫnten om groei te stimuleren in uw Food & Beverage bedrijf
-
25 jun Normec Foodcare introduceert de training Leveranciersaudit
-
24 jun Aviko wil frietproductie in Poperinge uitbreiden
-
24 jun Duurzaamheid van koffiecapsules meetbaar gemaakt
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan