The Protein Brewery ontvangt 30 miljoen euro aan investeringen

De ontwikkelaar van nieuwe voedselingrediënten The Protein Brewery heeft 30 miljoen euro aan nieuwe investeringen ontvangen. Het bedrijf brouwt met behulp van schimmels een plantaardig ingrediënt voor de voedingsmiddelenindustrie. Onder andere het fonds Invest-NL van de overheid en de aan biotechnoloog Novo Nordisk gelieerde belegger Novo Holdings zien hier veel mogelijkheden in.

Het bedrijf uit Breda maakt door schimmels te voeden met suikers het voedingsingrediënt Fermotein. Volgens topman Thijs Bosch bevat dat eiwit en vezels, waarmee het van nut zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld snacks, zuivelvervangers of sportvoeding. De gepatenteerde schimmelstam die The Protein Brewery gebruikt kan tegen hoge temperaturen en een lage pH-waarde. Dat maakt het mogelijk om in niet-steriele omstandigheden te produceren. "Dat is een heel groot voordeel voor de bioreactor die je wil bouwen. Dat kan dan een stuk goedkoper", aldus Bosch.

Fermotein mag al worden verkocht in de Verenigde Staten en in Singapore, maar nog niet in de Europese Unie. Bosch verwacht dat het ingrediënt hier pas in de zomer van volgend jaar wordt goedgekeurd. Het duurt volgens hem ook nog drie tot vier jaar voordat The Protein Brewery winst maakt. "De echt grote impact ga je maken wanneer je dit op grote, industriële schaal doet", aldus Bosch. "Idealiter doe je dat met een partner die al suikerrijke reststromen heeft. Dus daar kijken wij al wel naar in Europa, maar ook Amerika."

Laatste nieuws