Sligro boekt winst

Het stoppen van tabaksverkopen heeft invloed op de omzet van Sligro. Afgezien daarvan stelt het bedrijf wel een sterk tweede kwartaal achter de rug te hebben. Sligro profiteerde daarbij van de hogere prijzen in zijn winkels.

"Er was in de eerste jaarhelft geheel nog nauwelijks sprake van volumegroei in de markt. Dus de marktgroei komt nog altijd hoofdzakelijk uit inflatie", aldus topman Koen Slippens. In de eerste helft van het jaar daalde de omzet met 8,5 procent naar 1275 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar verkocht Sligro nog voor 130 miljoen euro aan sigaretten en andere rookwaren.

In Nederland mogen supermarkten sinds juli vorig jaar geen tabak meer verkopen. Sligro leverde daarna nog wel tabak aan tankstations, maar verkoopt sinds begin dit jaar helemaal geen rookwaren meer.

Volgens Sligro ging er wel winst in de boeken. Onder de streep hield het bedrijf 2 miljoen euro over. Een jaar terug was nog sprake van 1 miljoen euro verlies.

Het bedrijf gaat haar commerciële aansturing weer rechtstreeks onder de topman plaatsen. Met ingang van 1 oktober wordt de directie daarom teruggebracht van drie naar twee personen. Huidig commercieel directeur Dries Bögels vertrekt. Sligro verwacht dat de marktgroei uit inflatie komt en het aantal verkochte artikelen niet of gering zal toenemen.

"We verwachten zelf de markt te kunnen verslaan door klantacquisitie en groei bij bestaande klanten". "In Nederland zetten we naar verwachting de trend uit het tweede kwartaal door en in België verwachten we vanaf het derde kwartaal significante groei te laten zien."

 

Bron: ANP

 

Laatste nieuws